انتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیمطالعات روانشناسیمقالات تخصصی

پیروان اینفلوئنسرهای سلامتی بیشتر ورزش می کنند، اما پریشانی بیشتری را نیز تجربه می کنند

این روزها به دلیل گسترش شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرهای زیادی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که دنبال‌کنندگان زیادی نیز دارند. در این بین اینفلوئنسرهای سلامتی، به ترویج ورزش، تغذیه‌ی سالم و سبک زندگی سالم می‌پردازند و مطالبی را در رابطه با سلامت بدن و سلامت روان منتشر می‌کنند.

آیا کسانی که این اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند واقعاً در زندگی‌شان تأثیری ایجاد می‌شود؟ آیا پیروان اینفلوئنسرهای سلامتی بیشتر ورزش می کنند؟ این‌ها سؤالی بودند که اخیراً (۲۰۲۴) مورد بررسی علمی قرار گرفته است:

پیروان اینفلوئنسرهای سلامتی بیشتر ورزش می کنند
پیروان اینفلوئنسرهای سلامتی بیشتر ورزش می کنند

تحقیقات جدید نشان داده است که افرادی که از اینفلوئنسرهای سلامتی پیروی می‌کنند، ورزش شدیدتر و مصرف میوه و سبزیجات بیشتری را گزارش کرده‌اند، اما در مقایسه با افرادی که از اینفلوئنسرهای سلامت پیروی نمی‌کنند، پریشانی بیشتری نیز تجربه کرده‌اند. پریشانی به ویژه در میان شرکت‌کنندگانی که دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرهای سلامت مرتبط با غذا و رژیم غذایی بودند، زیاد بود. این مقاله در ژورنال زیر منتشر شده است:

Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace

اینفلوئنسرها افرادی هستند که به دلیل اقتدار، دانش، موقعیت یا رابطه با مخاطبان خود، اغلب از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، توانایی تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید یا نظرات دیگران را دارند.

اینفلوئنسرهایی که فالوورهای زیادی دارند می‌توانند با به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات خود، روندها را شکل دهند، محصولات را تبلیغ کنند و بر افکار عمومی تأثیر بگذارند.

اینفلوئنسرهای سلامت نوع خاصی از اینفلوئنسرها هستند که بر موضوعات مرتبط با سلامت، تندرستی و تناسب اندام تمرکز می‌کنند. آنها مطالبی را در مورد زندگی سالم، برنامه‌های ورزشی، تغذیه، سلامت روان و موضوعات مختلف سلامت به اشتراک می‌گذارند.

این اینفلوئنسرها می‌توانند متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مربیان تناسب اندام، متخصصان تغذیه یا افرادی باشند که از طریق انتشار مطالب مرتبط با سلامتی اعتبار کسب کرده‌اند. هدف اینفلوئنسرهای سلامت از طریق پلتفرم‌های خود-آموزشی، ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به مخاطبان برای اتخاذ سبک زندگی سالم‌تر است.

پیروان اینفلوئنسرهای سلامتی بیشتر ورزش می کنند، اما پریشانی بیشتری را نیز تجربه می‌کنند

جک آر اچ کوپر، نویسنده این مطالعه‌ی و همکارانش می‌خواستند سلامت جسمی و روانی جوانانی را که اینفلوئنسرهای سلامت را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، بررسی کنند.

آنها به ویژه به بزرگسالان جوان علاقه‌مند بودند زیرا آن‌ها گروه سنی هستند که رسانه‌های اجتماعی را بسیار بیشتر از افراد در سنین دیگر دنبال می‌کنند و مطالعات اغلب نشان می‌دهد که مشکلات مربوط به سلامت روانِ مرتبط با استفاده‌ی مشکل‌ساز از رسانه‌های اجتماعی در بین آنها شایع‌تر است.

محققان خاطرنشان کردند که پیروی از اینفلوئنسرهای سلامت در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مفید باشد زیرا ممکن است افراد را به سمت سبک زندگی سالم‌تر سوق دهد.

با این حال، مطالعات همچنین نشان می‌دهد که محتوای اینفلوئنسرهای سلامتی ممکن است حالت ایده‌آل را تقویت کند و منجر به افزایش نارضایتی از بدن و علائم افسردگی شود.

تناسب اندام ایده‌آل یعنی بدن ورزشکار. تناسب اندام نوع ایده‌آل بدن انسان معرفی می‌شود. پذیرش این ایده‌آل می‌تواند افراد را به ورزش اجباری سوق دهد و به سلامتی و رژیم‌های غذایی خاص دچار وسواس شوند و مشکلات روانی ایجاد کند.

این مطالعه شامل 1022 در بین افراد 18 تا 25 ساله بود که در “نظرسنجی سبک زندگی جوانان” شرکت کردند. آن‌ها از نیوزلند (دانشجویان دانشگاه اوتاگو)، ایالات متحده (کارگران MTurk) و بریتانیا بودند.

در این پژوهش موارد زیر مورد ارزیابی قرار گرفت:

  1. میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  2. فعالیت بدنی
  3. عادت‌های روزانه
  4. متغیرهای روان‌شناختی (سلامت روان، خلق، بهزیستی روانی، اضطراب و افسردگی)

نتایج نشان داد که پیروان اینفلوئنسرهای سلامتی بیشتر ورزش می کنند. آن‌ها همچنین میوه و سبزیجات بیشتری می‌خورند. با این حال، آنها سطوح بالاتری از پریشانی و بهزیستی را گزارش کردند. این تفاوت در پریشانی و بهزیستی را نمی‌توان تنها با استفاده از اینستاگرام تبیین کرد.

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر نشان داد که دنبال کردن یا نکردن اینفلوئنسرهای سالمت ماهیت رابطه‌ی بین ورزش شدید و پریشانی را تغییر می‌دهد.

در میان دنبا‌ل‌کنندگان اینفلوئنسرهای سلامت، ورزش شدیدتر با سطوح پریشانی بالاتر همراه بود. با این حال، در میان افرادی که از اینستاگرام استفاده نمی‌کنند، ورزش شدیدتر با سطوح پایین‌تر پریشانی همراه بوده یا اصلاً با آن ارتباطی ندارد.

در بین دنبا‌ل‌کنندگان اینفلوئنسرهای سلامت، فعالیت بدنی شدیدتر با سطوح پریشانی بالاتر همراه بود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که دنبال کردن اینفلوئنسرهای سلامت ممکن است رابطه مثبت بین رفتارهای سلامتی و سلامت روان را مختل کند».

به طور خلاصه می‌توان گفت که پیروان اینفلوئنسرهای سلامتی بیشتر ورزش می کنند، سبک زندگی سالم‌تری را دنبال می‌کنند اما به دلیل فشار برای ایده‌آل بودن دچار پریشانی، اضطراب و افسردگی بیشتری می‌شوند.

اگر به مطالعه کامل این مقاله علاقه‌مند هستید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

Healthier But Not Happier? The Lifestyle Habits of Health Influencer Followers,” was authored by Jack R. H. Cooper, Quinn Campbell, and Tamlin S. Conner.

برای ارتباط با ما در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

  • اینستاگرام: schema.therapy
  • تلگرام: psychologistnotes
  • ایمیل: schemalogy@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا